top of page

Jak wykorzystać storytelling w tworzeniu strategii marketingowej?

Zdjęcie autora: Gabriela SchwarzGabriela Schwarz

Storytelling jest sztuką opowiadania historii, za pomocą której wpływamy na wyobraźnie i emocje. Dzięki odpowiedniej historii możemy wyróżnić się z reklamowego tłumu, a nasi odbiorcy na dłużej zapamiętają nasz przekaz mimo natłoku informacji.

Jak wykorzystać storytelling w strategii marketingowej?

Ze względu na rodzaj narracji wyróżniamy dwa poziomy storytellingu:

  • poziom strategiczny, czyli komunikowanie swoich idei na zewnątrz firmy do klientów,

  • poziom operacyjny, dotyczący komunikacji wewnętrznej z pracownikami i kultury organizacyjnej w firmie.

W dzisiejszym poście skupimy się na tym pierwszym poziomie i pokażemy, jak można zastosować storytelling w marketingu skierowanym na klientów.


Przykłady wykorzystania storytellingu


Do wykreowania opowieści o naszej marce możemy wykorzystać lidera lub założyciela danej firmy, który staje się wtedy brand managerem. Lider powinien charakteryzować się niekonwencjonalnym podejściem do prowadzenia biznesu, innowacyjnymi pomysłami, charyzmą i pasją. W tym przypadku należy pamiętać, że wartości przywódcy automatycznie zostaną powiązane z naszą marką. Przykładem może być tutaj Steve Jobs, który automatycznie jest łączony w naszych głowach z firmą Apple.


Innym sposobem na marketingowy storytelling jest wykorzystanie mitów założycielskich. Historia powstania firmy może być łatwo wykorzystana przez wiele instytucji, które nie mają wystarczająco charyzmatycznego lidera, by na nim oprzeć swoje opowieści. Natomiast praktycznie każda firma ma jakiś początek, przykładowo pierwsze biurko, pierwszy kontrakt, zmaganie z silniejszym przeciwnikiem czy ryzykowną decyzję o odejściu z większej firmy.


Kolejną techniką jest rozwinięcie opowieści w oparciu o produkt czy usługę, ponieważ w nich zawsze możemy znaleźć jakąś ciekawą historię. Na przykład okoliczności wynalezienia, technikę wytwarzania, tajemniczą recepturę, czy fakt użytkowania produktu przez kogoś znanego. Największy potencjał storytellingowy mają produkty o długiej i bogatej tradycji, wytwarzane z użyciem specyficznych rytuałów, zmieniające ludzi oraz produkty artystyczne, które rozwijają wyobraźnię.


Dodatkowo w naszej opowieści powinniśmy umieścić takie elementy, z którymi nasz odbiorca może się łatwo zidentyfikować.


Siła archetypów w marketingu


W komunikacji marketingowej warto również korzystać z archetypów, które są pewnymi personami spajającymi historię o naszej marce. Przykładowe archetypy to mędrzec i buntownik. Trzymanie się jednego archetypu jest istotne, ponieważ konsekwencja w naszej strategii może pozwolić nam utrwalić spójny obraz naszej marki w głowach odbiorców. Dodatkowo marki, korzystające z tej strategii uzyskują dwukrotnie wyższe wartości rynkowe i ekonomiczne niż marki niepowiązane z archetypami.


Skuteczność marketingu narracyjnego


W tym momencie możecie zadać sobie pytanie, czy ta technika jest skuteczna? Badania pokazują, że tak. Storytelling ma pozytywny wpływ na takie elementy, jak świadomość reklamy, percepcję jakości produktu, zaangażowanie w treść czy intencje zakupowe, które są na wyższym poziomie w przypadku reklam narracyjnych.


Mam nadzieję, że ten wpis przekonał was do głębszej refleksji o wykorzystaniu storytellingu w biznesie oraz marketingu i ta wiedza przyda wam się podczas pracy nad własnymi kampaniami reklamowymi.



Źródła:

M. Hajdas, Storytelling - nowa koncepcja budowania wizerunku marki w epoce kreatywnej

C. Augustynowicz, Uwagi o storytellingu jako strategicznej koncepcji brandingu i operacyjnego narzędzia komunikacji


Comentários


bottom of page