Stacjonarny sklep i serwis rowerowy chciałby rozbudować swoje działania oraz zwiększyć swoją obecność online. Z tego artykułu dowiesz się jakie działania moglibyśmy mu zaproponować, co powinniśmy wdrożyć i poprawić zanim zaczniemy się reklamować online oraz na co zwracać uwagę. Zobacz jak połączyć działania online z marketingiem lokalnym.
![Jak marketing internetowy wspiera sklep i serwis rowerowy?](https://static.wixstatic.com/media/3c87bf_0f794eda1f5f4a3b8c98fdf0f6732bbf~mv2.png/v1/fill/w_980,h_513,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/3c87bf_0f794eda1f5f4a3b8c98fdf0f6732bbf~mv2.png)
Przygotowanie do wdrożenia marketingu internetowego
Klient ma stworzoną stronę oraz moduł sklepu internetowego, ale czy to wystarczy do skutecznego prowadzenia działań marketingowych? Przed wdrożeniem marketingu internetowego musimy sprawdzić stan strony i zobaczyć jakie działania marketingowe oraz narzędzia już są wdrożone. Jest to bardzo istotny etap w naszych działaniach. Możemy to zrobić nawet bez dostępu do strony.
Śledzenie ruchu na stronie internetowej
Zacznijmy od strony, pierwszą kwestią, którą należy sprawdzić, jest śledzenie zdarzeń. Na dowolnej stronie internetowej możemy sprawdzić wdrożenie analityki za pomocą wtyczek. Przykładowe wtyczki, z których możemy skorzystać to Tag Explorer (pokazuje wszystkie wdrożone narzędzia), Google Tag Assistant Legacy (dla narzędzi Google) i Meta Pixel Helper (dla sprawdzenia pixela Meta). Dzięki tym wtyczkom wiemy, jakie narzędzia są wdrożone, a jakie należy jeszcze zainstalować na stronie.
W przypadku naszej strony testowej nie ma wdrożonej analityki. Brakuje GA4 i pixela Meta. Jeśli na stronie byłoby wdrożone śledzenie to wtedy warto sprawdzić, czy użytkownik jest odpowiednio o tym poinformowany i czy może zrezygnować ze śledzenia.
![Google Tag Assistant Legacy](https://static.wixstatic.com/media/3c87bf_2028488f2be74b7fa605d2c890e0524b~mv2.jpg/v1/fill/w_564,h_540,al_c,q_80,enc_auto/3c87bf_2028488f2be74b7fa605d2c890e0524b~mv2.jpg)
Wizytówka Google
Po sprawdzeniu stanu strony przejdźmy do działań marketingowych. Pierwszym krokiem jest ocena wizytówki Google. W przypadku firm ze stacjonarnymi siedzibami posiadanie takiej wizytówki jest koniecznością. Jeśli wizytówka jest już założona, to powinniśmy sprawdzić jej jakość. Warto zwrócić uwagę na to, czy są dodane dane kontaktowe, czy jest link do strony, czy zdjęcia są atrakcyjne, czy jest opis działalności, czy wizytówka jest aktualizowana, czy właściciel odpowiada na opinie klientów lub ma wdrożony system gromadzenia opinii.
W przypadku naszego przykładowego sklepu rowerowego wizytówka Google nie wygląda zbyt dobrze. Brakuje większej ilości informacji, opisu asortymentu, jest tylko jedno zdjęcie, właściciel nie odpowiada na opinie, godziny otwarcia sądząc po opiniach, też nie są aktualizowane.
SEO
Kiedy sprawdzamy jakość stron internetowych, dobrze jest zerknąć również na to, jak poszczególne podstrony wyglądają w wynikach wyszukiwania. Możemy to zrobić, wpisując w Google link do naszej strony z przedrostkiem site: (czyli site:LINK). Wówczas wyświetlą się nam wszystkie strony indeksowane przez Google i z łatwością zobaczymy błędy takie jak źle utworzone opisy, tytuły, a nawet brak indeksowanych stron.
W przypadku naszego klienta wszystkie metaopisy są takie same, niezależnie od tematyki strony, czy produktów. Część linków prowadzi również do niedziałających stron oraz tytuły są utworzone na tym samym szablonie i nie są dynamiczne. Warto byłoby poprawić opisy na stronie, ponieważ aktualnie część z nich wygląda tak:
![Wyniki SERP sklepu internetowego](https://static.wixstatic.com/media/3c87bf_784821ecd15c4ab8b6cd51a4b15aa567~mv2.png/v1/fill/w_712,h_402,al_c,q_85,enc_auto/3c87bf_784821ecd15c4ab8b6cd51a4b15aa567~mv2.png)
User Experience
Kolejnym krokiem jest podstawowe sprawdzenie działania strony i wygody jej użytkowania. Warto przejść przez proces zakupowy, aby wykryć ewentualne nieprawidłowości. Elementami, które powinny nas zaniepokoić, są puste i długo ładujące się podstrony, wyskakujące błędy, brak możliwości dodania do koszyka produktów lub długi proces składania zamówienia. Większość osób jest na tyle zaznajomiona z zakupami online, że błędy potrafimy zauważyć wręcz instynktownie. Warto również sprawdzić prędkość strony dodatkowymi narzędziami takimi jak PageSpeed Insights.
Strona, na której przeprowadzamy to zadanie, nie jest zbyt dobrze zoptymalizowana pod kątem UX, ponieważ interface wygląda przestarzale, a proces zakupowy jest utrudniony (samo dodanie do koszyka wymaga już założenia konta na stronie).
Reklamy Google Ads i Meta Ads
Po sprawdzeniu strony oraz wizytówki możemy przejrzeć reklamy dotychczas wykorzystywane na naszej stronie. Reklamodawców w Google Ads możemy sprawdzić, wyszukując ich w Centrum Przejrzystości Reklam. Możemy też po prostu wyszukać w Google nazwę szukanej firmy i kiedy wyświetli nam się jej reklama, klikamy na odwrócony trójkąt przy linku strony, dzięki czemu wyskoczy dodatkowe okienko z informacjami o reklamodawcy. Następnie klikamy “zobacz więcej reklam” i jesteśmy przekierowani do Centrum Przejrzystości Reklam. Warto tutaj zwrócić uwagę na rodzaje reklam, jakie są wyświetlane i na samą jakość reklam (grafiki/teksty).
W przypadku kiedy nie wyświetli nam się żadna reklama naszej docelowej firmy, to może się okazać, że firma po prostu nie reklamuje się w Google Ads.
![Google Ads - Centrum przejrzystości reklam](https://static.wixstatic.com/media/3c87bf_aa7fb215e2d74f49af4a5477f2a7d1fb~mv2.png/v1/fill/w_980,h_484,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/3c87bf_aa7fb215e2d74f49af4a5477f2a7d1fb~mv2.png)
Reklamodawców w Meta Ads sprawdzamy, wchodząc do biblioteki reklam Meta. Tutaj również wystarczy tylko wyszukać naszego reklamodawcy i zobaczymy wszystkie jego reklamy. Dodatkowo możemy zobaczyć, w jakim okresie dane reklamy były wyświetlane i na jakich platformach.
![Meta Ads - Biblioteka reklam](https://static.wixstatic.com/media/3c87bf_9a0e2925fd1c49c3bb481a063511775c~mv2.png/v1/fill/w_980,h_576,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/3c87bf_9a0e2925fd1c49c3bb481a063511775c~mv2.png)
Sprawdzając nasz sklep rowerowy, nie pojawia nam się żadna reklama, dlatego możemy na pewno założyć, że firma nie reklamuje się w Google Ads czy Meta Ads.
Media społecznościowe
Ostatnim krokiem jest sprawdzenie mediów społecznościowych. Warto zerknąć, na jakich portalach nasz potencjalny klient ma założone profile, jak często jest aktywny, jakie jest zaangażowanie pod postami, ale też czy profile są uzupełnione o najważniejsze informacje.
W przypadku sklepu rowerowego jest założona strona na Facebooku, którą obserwuje 50 osób. Jednak przyglądając się jej aktywności, możemy stwierdzić, że praktycznie nie jest prowadzona.
Marketing lokalny propozycja
Po przeprowadzeniu wstępnej analizy działań przechodzimy do zaproponowania naszych planów marketingowych. Do każdego klienta podchodzimy w sposób indywidualny i staramy się dopasować nasze działania do jego potrzeb oraz możliwości. W tym przypadku jednak staramy się przedstawić większość naszych możliwości oraz zaprezentować kompleksową ofertę dla sklepu rowerowego.
Wdrożenie analityki
Wdrożenie analityki jest najważniejszym krokiem podczas rozpoczynania działań w obszarze marketingu internetowego. W zależności od rodzaju strony analitykę możemy zainstalować za pomocą wtyczek, kodu lub Google Tag Managera. Zdarzenia, które będziemy śledzić, powinny też odpowiadać naszym celom biznesowym.
W przypadku sklepu rowerowego koniecznie trzeba śledzić zdarzenia e-commerce (czyli dodanie do koszyka, zakup itp.), warto również śledzić kontakt ze sklepem i w miarę możliwości konwersje offline.
Optymalizacja strony - Analiza UX
Po przeprowadzeniu wstępnej analizy strony możemy zauważyć pierwsze nieprawidłowości w jej działaniu i wyglądzie. Z tego powodu możemy zaproponować naszemu klientowi bardziej szczegółowy Audyt UX, podczas którego za pomocą specjalistycznych narzędzi typu Hotjar i Google Analytics sprawdzimy dokładniej ścieżkę użytkowników na stronie i porównamy stronę do stron konkurencji.
Kolejnym krokiem będzie optymalizacja strony, w ramach której poprawimy wskazane w audycie elementy.
Content Marketing i SEO
Ważnym elementem rozwoju strony są również działania contentowe, dzięki którym możemy zwiększyć ruch organiczny na stronie. Optymalizacja wyglądu w wynikach organicznych jest jednym z najważniejszych elementów dotarcia do użytkownika. Warto jednak zauważyć, że większość działań SEO zaczyna przynosić rezultaty dopiero po kilku miesiącach, jednak warto od początku dbać zarówno o poprawność strony pod kątem SEO jak również stworzyć długofalową strategię rozbudowy treści oraz działań pozycjonujących.
Optymalizacja feedu produktowego
Jeśli decydujemy się na prowadzenie kampanii produktowych, musimy zadbać o wdrożenie Google Merchant Center oraz Katalogu Meta Ads. Do tego potrzebny jest nam feed produktowy, który służy do wyświetlania reklam dynamicznych w oparciu o asortyment online sklepu. Feed powinien być regularnie optymalizowany, aby aktualnie dostępne produkty wyświetlały się w kampaniach. W ramach feedu powinniśmy dodawać też jak najwięcej informacji o naszych produktach.
Prowadzenie profilu w social mediach
Działania w mediach społecznościowych są istotną częścią marketingu, ponieważ pozwalają budować społeczność wokół naszej firmy.
Z powodu małej aktywności naszego klienta w mediach społecznościowych, zaproponowanie mu prowadzenia profilu wydaje się rozsądną opcją. W ramach takiej usługi zadbaliśmy o wygląd strony, uzupełnienie informacji i stworzenie kalendarza publikacji i promowanie postów, aby docierać do nowych odbiorców.
Kampania lokalna Google Ads
Pierwszą propozycją jest kampania lokalna w Google Ads. Stworzenie takiej kampanii polegałoby na przeprowadzeniu analizy lokalnych słów kluczowych, na przykład “sklep rowerowy warszawa” czy “sklep rowerowy warszawa praga”. W oparciu o te słowa kluczowe można później stworzyć reklamy, tak aby docierać do klientów z najbliższej okolicy. W reklamach warto podkreślić, co wyróżnia ten sklep od innych lokalnych sklepów. Koniecznie trzeba również dodać dodatkowe komponenty, takie jak lokalizację i numer telefonu. Warto też dodać objaśnienia i informacje o cenach. Kampania taka jest tworzona zarówno w sieci wyszukiwania jak również za pomocą kampanii typu Performance Max, która zastąpiła starszy typ kampanii lokalnej. W ramach niej ustawiamy zawężone kierowanie w pobliżu lokalizacji naszego sklepu i optymalizujemy ją pod lokalne działania. Natomiast do reklam dodajemy zasoby tekstowe i graficzne, które mają wyróżnić nasz sklep.
Kampania sprzedażowa Google Ads
W ramach kampanii produktowych Google Ads możemy promować zarówno produkty ze sklepu internetowego, jak i z asortyment lokalny. Z tego powodu jest to świetne rozwiązanie dla naszego potencjalnego klienta, który chce sprzedawać online i offline. Do tych kampanii musimy dołączyć feed produktowy i informacje o produktach lokalnych.
Produkty ze sklepu możemy też promować w sieci wyszukiwania, dodając słowa kluczowe pod nasze produkty, typu “kask giant jewel”.
Kampania w social mediach
Po zoptymalizowaniu profili w mediach społecznościowych warto rozważyć prowadzenie kampanii na tych portalach. Można zacząć od kampanii Meta Ads, która pozwala skutecznie docierać do osób zainteresowanych rowerami. Kampanie te swoim zasięgiem potrafią dotrzeć do większości internautów w Polsce. W przypadku tych kampanii musimy pamiętać o wdrożeniu piksela Meta na stronie internetowej.
Współpraca z influencerami miejscowymi i grupami entuzjastów rowerowych
W celu dotarcia do naszej grupy docelowej możemy wykorzystać miejscowych influencerów i ambasadorów marki, którzy za pomocą marketingu szeptanego wypromują nasze produkty. Takie działanie polegałoby na znalezieniu odpowiednich osób i zawarciu z nimi współpracy.
W przypadku naszego klienta powinni to być entuzjaści rowerowi, którzy w merytoryczny sposób będą mogli promować ten sklep.
Marketing Automation
Kolejnym pomysłem, który możemy zaproponować naszemu potencjalnemu klientowi, jest wdrożenie marketing automation i systemu generowania leadów. Dla uzyskania leadów moglibyśmy uruchomić kampanię w Meta Ads lub Google Ads, a później segmentować kontakty za pomocą systemu do marketing automation. Systemy MA zdecydowanie pomagają nam w długofalowych działaniach, jest to jednak rozwiązanie dla firm, które mają już chociaż wstępną bazę kontaktów z wyrażoną zgodą marketingową.
Mailing z sezonowymi promocjami i ofertami
Dla utrzymywania stałego kontaktu z klientami warto prowadzić newsletter. Dzięki niemu możemy wysyłać sezonowe promocje i aktualne oferty, a w rezultacie zwiększyć sprzedaż. Mailingi moglibyśmy połączyć z marketing automation, tak aby klienci zainteresowani letnim asortymentem dostawali inne oferty niż ci zainteresowani zimowym.
Comments